Förskoleutveckling
Kvalitetsobservation
En väl utformad lärmiljö och ett genomtänkt förhållningssätt hos de som arbetar på förskolan är två viktiga komponenter för hög kvalitet i förskolan
En kvalitets observation syftar till att ge förskolan en objektiv bild av undervisningen och att ni ska få syn på både era styrkor och utvecklingsområden i relation till läroplanens målområden. Observationen leder till en rapport för er att arbeta vidare med. Tillsammans har vi en överlämningsworkshop med er för att stödja ert fortsatta utvecklingsarbete.
Vi arbetar i tre steg:
Observation
Återkopplingssamtal/workshop där ni också får en skriftlig rapport
Coaching för fortsatt utveckling - tre samtal för rektor/ledning
Utveckla era lärmiljöer med utformning och materiellt innehåll där barnen ges rätten till tillgänglighet, inflytande, autonomi och progression i son lek, utveckling och lärande
En väl utformad lärmiljö med ett material som är tillgängligt, rikt och väcker barnens nyfikenhet och lusta att lära är en viktig kvalitetsfaktor för att främja barns utveckling och lärande. Att utveckla och förändra en lärmiljö handlar också om att utveckla och förändra förhållningssätt och undervisningsmetoder hos pedagogerna
Vill du ha stöd i ett sådant arbete? Se exempel nedan.
Tillsammans med er gör vi en plan för en sådan utvecklingsprocess.
Öka likvärdigheten i förskolans undervisning med en praktiknära kvalitets & utvecklingsprocess
Tillsammans kommer vi att ta oss igenom fyra nödvändiga steg för att du/ni ska lyckas.
Kartläggning av kvaliteten i förskolornas fysiska, pedagogiska, och sociala lärmiljöer samt stöd för omformning och organisering av lärmiljöerna.
Tydliga mätbara mål och delmål.
Coachande stöd för ledningsfunktioner i grupp.
Föreläsningar och kompetensutveckling för alla pedagoger
Digitala föreläsningar
1.Centrerad handling i förskolan - sex områden för att säkerställa kvalitet i förskolan utbildning och undervisning ca 40 minuter
Med utgångspunkt i teori och erfarenhet lyfts sex viktiga områden för kvalitet fram. Hur en centrerad handling i yrkespraktiken stödjer ett hållbart kvalitativt arbetssätt som bidrar till likvärdighet i förskolan.
2.Coachande ledningsstruktur - Kvalitativt ledarskap ca 40 minuter
Du får konkreta verktyg för hur du som ledare kan utveckla ditt ledarskap och din självkännedom med en mer coachande blick på på dig själv och dina medarbetare.
Föreläsningarna är digitala och ni kan titta på dem flera samtidigt och under en längre period.
Kontakta oss i formuläret nedan för frågor eller offert
Övriga områden vi arbetar inom.
Utifrån era behov erbjuder vi olika former av kompetensutveckling.
Aktivt medarbetarskap
Rektors pedagogiska ledarskap i en lärande organisation
Närvarande undervisning- att strukturera roller och funktioner i undervisningen
En tillgänglig och utforskande lärmiljö som grund för en undervisning på barnens villkor
Kommunikation och konflikthanteringsstöd i förskolan - pedagogen som värde grundande förebild